18.8.2011
S-ryhmän myynti ja taloudellinen kehitys tammi–kesäkuussa 2011
(S-ryhmän vähittäismyyntiluvut on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa)
Tiivistelmä
S-ryhmä
Alueosuuskaupat
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)
SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä:
– Liiketoiminta on jatkanut kasvuaan kaikilla S-ryhmän liiketoiminta-alueilla myös vuoden toisella neljänneksellä.
– Maksoimme asiakasomistajille alkuvuonna Bonusta 171 miljoonaa euroa, mikä on lähes kymmenen prosenttia edellisvuotta enemmän. Se kertoo asiakasomistajien luottamuksesta S-ryhmään.
– SOK-yhtymän operatiivinen tulos jäänee edellisen vuoden tasosta, koska lähialueilla jatkuu voimakas toimipaikkaverkoston kasvattaminen ja vaikka kotimaan liiketoiminta kehittyi pääosin myönteisesti.Koko S-ryhmän operatiivinen tulos on sen sijaan paranemassa viime vuodesta selvästi, vaikka erityisesti käyttötavarakaupan investoinnit vaikuttavat vielä tulokseen. Ryhmän tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja jäi edellistä vuotta heikommaksi, sillä vuotta aiemmin tulosta nostivat suuret käyttöomaisuuden myyntivoitot
– Heinäkuun myynnin kehitykset näyttävät alustavien tietojen mukaan olevan hyviä. Epävarmuutta loppuvuodelle luo kuitenkin yleinen taloudellinen tilanne, sillä kuluttajien varovaisuus voi lisääntyä Euroopasta ja Yhdysvalloista kantautuvien talousuutisten takia.
S-ryhmän myynti jatkoi kymmenen prosentin kasvuvauhtia
S-ryhmän vähittäismyynti (alv 0 %) kasvoi alkuvuonna 10,7 prosenttia. Päivittäistavarakaupassa kasvua oli 8,8 prosenttia ja käyttötavarakaupassa 10,1 prosenttia. Kasvua oli kaikilla liiketoiminta-alueilla.
S-ryhmän vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 521,2 miljoonaa euroa. Siinä oli lisäystä 10,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Tammi–maaliskuun vähittäismyynnin kasvu oli 9,7 prosenttia.
Alueosuuskauppojen vähittäismyynti kasvoi 9,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja oli 4 711,9 miljoonaa euroa. Osuuskauppojen osuus S-ryhmän myynnistä oli 85,6 prosenttia ja SOK-yhtymän 14,4 prosenttia.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,8 prosenttia ja oli 3 017,0 miljoonaa euroa. Käyttötavarakauppa puolestaan kasvoi 10,1 prosenttia ja oli 580,3 miljoonaa euroa.
S-ryhmän yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 81,8 miljoonaa euroa, kun tulos edellisenä vuonna samaan aikaan oli 128 miljoonaa euroa. S-ryhmän yhteenlaskettu konsolidoimaton operatiivinen tulos oli 78,8 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 68,6 miljoonaa euroa.
– Ryhmän operatiivinen tulos parani selvästi, mutta tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja jäi edellistä vuotta heikommaksi, sillä vuotta aiemmin tulosta nostivat suuret käyttöomaisuuden myyntivoitot, pääjohtaja Kuisma Niemelä sanoo.
Osuuskauppojen alkuvuoden tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 75,7 miljoonaa euroa (ed. v. 91,6 milj. euroa). SOK-yhtymän tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 6,1 miljoonaa euroa (36,6 milj. euroa).
S-ryhmän investoinnit olivat tammi–kesäkuussa 237 miljoonaa euroa (258 milj. euroa).
Uusien toimipaikkojen nettomääräinen lisäys oli 25. S-ryhmän toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa 1 661.
– Liiketoiminta on jatkanut kasvuaan kaikilla S-ryhmän liiketoiminta-alueilla myös vuoden toisella neljänneksellä.
– Maksoimme asiakasomistajille alkuvuonna Bonusta 171 miljoonaa euroa, mikä on lähes kymmenen prosenttia edellisvuotta enemmän. Se kertoo asiakasomistajien luottamuksesta S-ryhmään.
Asiakasomistajuus
Bonusjärjestelmään kuuluviin osuuskauppoihin liittyi tammi–kesäkuussa 44 960 uutta jäsentä. Kokonaisjäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 1 955 088.
S-ryhmän yritysten bonusmyynti oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla 4 350 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 8,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavan jaksoon verrattuna. Bonusmyynnin osuus oli koko S-ryhmän myynnistä 67,1 prosenttia (68,7 %). Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 171,1 miljoonaa euroa, kasvua edellisen vuoden vastaavaan aikaan kertyi 9,9 prosenttia.
S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1.1.–30.6.2011 (alv 0%)
|
1.1.–30.6.2011 |
1.4.–30.6.2011 |
||
|
Milj. euroa |
Muutos % |
Milj. euroa |
Muutos % |
Marketkauppa* |
3 319,6 |
9,6 |
1 789,7 |
11,9 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
841,1 |
14,3 |
462,1 |
13,6 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
161,2 |
3,5 |
81,0 |
5,0 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
367,9 |
5,8 |
188,2 |
5,5 |
Auto- ja autotarvikekauppa |
289,0 |
16,4 |
150,6 |
16,5 |
Maatalouskauppa |
537,3 |
16,0 |
332,9 |
9,9 |
Muut |
5,1 |
13,1 |
2,6 |
15,1 |
S-ryhmä yhteensä* |
5 521,2 |
10,7 |
3 007,1 |
11,6 |
*sisältää lähialueiden (Baltia ja Pietari) vähittäismyynnin
Marketkauppa
S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 9,6 prosenttia. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden, Kodin Terrojen sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit. Marketkauppa on kasvanut koko alkuvuoden ja huhti–kesäkuussa kasvua oli jo lähes 12 prosenttia.
Market-toimipaikat lisääntyivät tammi-kesäkuussa 14:llä ja kesäkuun lopussa niitä oli yhteensä 870.
Pietarissa avattiin seitsemäs Prisma kesäkuussa, ja syksyllä avataan vielä kaksi lisää. Myös Baltiassa verkosto kasvaa syksyn aikana, kun Riikaan avataan kolmas Prisma.
– Kaikki Kodin Terra –yksiköt ovat saavuttaneet markkinoita paremman myynnin kehityksen. Erityisen hyvin on kehittynyt rakennustarvikkeiden myynti. Heinäkuussa avattiin ensimmäinen uuden konseptin mukainen S-Rauta Kemissä. Odotamme rautakaupan myynnin kasvun jatkuvan loppuvuonna, pääjohtaja Niemelä toteaa.
– Päivittäistavarakaupassa kaikkien ketjujen myynti on kehittynyt tasaisesti. Toukokuussa markkinoille tulleet Rainbow-tuoretuotteet ovat myyneet hyvin. Peräti kolmannes myymästämme jauhelihasta on Rainbow-jauhelihaa ja Rainbow-kahvin osuus on kivunnut jo 11 prosenttiin.
Liikennemyymälä ja polttonestekauppa
Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti kasvoi alkuvuonna 14,3 prosenttia. Toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa 220 ja kaikki S-ryhmän jakelupisteet huomioiden 419.
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti kasvoi 3,5 prosenttia. Huhti–kesäkuu on tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sesonkia, ja myynti kasvoikin huhti–kesäkuussa viisi prosenttia. Sokos-tavarataloja oli kesäkuun lopussa 22 ja Emotion-myymälöitä 23.
Matkailu- ja ravitsemiskauppa
Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuja ovat Sokos Hotels ja Radisson Blu Hotels sekä lukuisat ravintolaketjut. Vähittäismyynti kasvoi 5,8 prosenttia. Hotelleja oli 60 kesäkuun lopussa ja erillisiä ravintolatoimipaikkoja oli 267. Kun otetaan huomioon muiden toimipaikkojen yhteydessä olevat yksiköt, niin ravintolatoimipaikkoja oli yhteensä 769.
– Ravitsemiskaupan myynti on kehittynyt suotuisasti arvonlisäveron alentamisen ja taantuman väistymisen myötä. Myös kuluttajien usko oman talouden myönteiseen kehitykseen näkyy niin ruoka- ja juomaseurusteluravintoloissa kuin myös nopean syömisen ravintolamaailmoissa sekä kahviloissa vielä alkuvuonna. Heinäkuun kauppa näyttää ennakkotietojen valossa pysytelleen alkuvuoden tasolla. Syksyn näkymät kaipaavat vielä tarkentumista, mutta näyttää siltä, että yleinen taloudellinen tilanne ja siitä johtuva epävarmuus tulevat vaikuttamaan loppuvuoden ravitsemiskauppaan, pääjohtaja Niemelä toteaa.
Auto- ja autotarvikekauppa
Autokaupan toimipaikkoja oli 47 kesäkuun lopussa. Alan kehitysluvut ovat hyvät. S-ryhmän autokaupassa oli 16,4 prosenttia kasvua tammi-kesäkuussa. Kasvu kiihtyi hieman kesää kohden ja oli huhti–kesäkuussa 16,5 prosenttia.
Maatalouskauppa
Maatalouskaupan myynti kasvoi 16,0 prosenttia. Maatalouskaupan ketjuja ovat Agrimarketit, S-Raudat ja Multasormi-myymälät. Maatalouskaupan toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa yhteensä 125.
Lähialueet (Baltia ja Pietari)
Lähialueiden liiketoimintojen vähittäismyynti oli 154,0 miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 32,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti oli 116,0 miljoonaa euroa ja se kasvoi 38,6 prosenttia. Myynnin kehitys on ollut erityisen hyvää Pietarissa.
– Baltian maiden taloudet ovat ohittaneet pahimman taantuman, vaikka kulutuksen palautuminen finanssikriisiä edeltävälle tasolle vie vuosia. Liikevaihdot ovat kasvussa, vaikka kasvuvauhti on Pietaria selvästi alhaisempi. Marketkaupan näkymät ovat hyvät Pietarissa ja Tallinnassa, ja kehittyvät muualla Baltiassa. Myös hotellien liikevaihto on kehittynyt suotuisasti sekä Pietarissa että Tallinnassa. Sokos Hotel Viru saavutti heinäkuussa ennätyksellisen 97,3 prosentin käyttöasteen, pääjohtaja Niemelä toteaa tyytyväisenä.
Toimipaikat
S-ryhmän toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa yhteensä 1 661, joista Venäjällä 10 ja Baltiassa 12.
Pankkitoiminta
Kiinnostus S-ryhmään kuuluvan S-Pankin palveluita kohtaan jatkui alkuvuonna.
S-Pankin palveluiden käyttäjien määrä kasvoi tammi–kesäkuussa noin 60 000 asiakkaalla. Kesäkuun lopussa S-Pankilla oli 2 378 560 asiakasta.
S-Pankki myönsi keskimäärin noin 21 000 uutta S-Etukortti Visaa kuukausittain. Kesäkuun loppuun mennessä S-Pankki oli myöntänyt 787 533 S-Etukortti Visaa.
S-Pankin sähköisten palveluiden käyttäjien määrä kasvoi 60 000 asiakkaalla. Kesäkuun lopussa sähköiseen asiointiin tarvittavat pankkitunnukset oli käytössä 994 919 asiakkaalla.
Yksityisasiakkaiden talletusten määrä S-Pankin tileillä kasvoi edelleen, vaikka kasvuvauhti hidastuikin edellisvuodesta. Kesäkuun lopussa yksityisasiakkailla oli 2 318,6 miljoonaa euroa talletuksia S-Pankissa. Kesäkuun lopussa talletuskanta oli kokonaisuudessaan 2 431,1 miljoonaa euroa.
S-Pankin myöntämien luottojen määrä nousi 302,6 miljoonaan euroon.
Pankkipalveluiden käytön nopeasta kasvusta huolimatta S-Pankki on pystynyt pitämään toimintansa erittäin luotettavana. S-Pankin vakavaraisuusaste oli kesäkuun lopussa 19,3 % eli selvästi viranomaisten asettamaa 8,0 %:n vähimmäisvaatimusta korkeampi.
S-Pankki-konsernin tulos tammi–kesäkuussa oli 7,1 miljoonaa euroa. Vuotta aikaisemmin tulos vastaavalta ajalta oli 3,6 miljoonaa euroa.
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)
SOK-yhtymän liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 5 503,8 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 24,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Liiketoimintayhtiöiden liikevaihto oli suuruudeltaan 877,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 12,2 prosenttia.
Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 122,3 miljoonaa euroa ja se laski 0,9 prosenttia Holiday Club –liiketoimintayksiköistä luopumisesta johtuen. Autokaupan liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 114,5 miljoonaa euroa ja se pieneni 2,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Autokaupan liikevaihdon pieneneminen on seurausta maahantuontiliiketoiminnasta luopumisesta. Sekä autokaupan, että matkailu- ja ravitsemiskaupan vertailukelpoiset liikevaihdot ovat kasvaneet edellisvuoteen verrattuna.
Maatalouskaupan liikevaihto oli kuluvan vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 509,2 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 14,4 prosenttia.
Suomen lähialueilla Baltiassa ja Pietarissa toimivan marketkaupan ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 134,4 miljoonaa euroa, joka on 35,9 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa parempi.
Hankintatoiminnan (Inex Partners Oy, Meira Nova Oy, North European Oil Trade Oy) liikevaihto oli 3 784,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 39,1 prosenttia. Hankintayhtiöiden liikevaihdon kasvu johtuu suurelta osin North European Oil Trade Oy:n toiminnan laajenemisesta sekä polttoainehintojen noususta.
SOK-yhtymän liikevaihto ja operatiivinen tulos
Marketkauppa
SOK-yhtymällä on marketkauppaa Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä Pietarissa. Pietariin avattiin kesäkuussa seitsemäs Prisma. Investoinnit lähialueilla jatkuvat, kun Pietarissa ja Riiassa avataan uudet yksiköt kuluvan vuoden aikana. Liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 35,9 prosenttia ja oli 134 miljoonaa euroa. Marketkaupan operatiivinen tulos oli –13,2 miljoonaa euroa (–11,0 milj. euroa). Tulos oli hieman viimevuotista alhaisempi johtuen uusien yksiköiden perustamisesta sekä vanhojen yksiköiden uudistuksista.
Matkailu- ja ravitsemiskauppa
Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto pieneni 0,9 prosenttia edellisvuodesta ja oli 122 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos oli –5,5 miljoonaa euroa (–9,4 milj. euroa).
Suomessa SOK:n matkailu- ja ravitsemiskauppaa harjoittaa Sokotel Oy. Sen liikevaihto laski 3,1 prosenttia, mikä johtui liiketoimintakauppojen myötä viidellä yksiköllä supistuneesta hotelliverkostosta. Jäljellä olevan verkoston myynti on kehittynyt positiivisesti ja alan ennusteet kuluvalle vuodelle ovat positiiviset. Sokotel Oy:n tulos koheni yhtiön hintakilpailukyvyn parannuttua tehtyjen tehostamis- ja kehittämistoimenpiteiden ansiosta.
Tallinnassa ja Pietarissa hotelliyhtiöiden liikevaihdot kasvoivat yli kymmenen prosenttia. Molempien hotelliyhtiöiden tulos parani myynnin kasvun seurauksena.
Auto- ja autotarvikekauppa
SOK-yhtymän auto- ja autotarvikekaupan liikevaihto laski edellisen vuoden vastaavasta jaksosta 2,3 prosenttia ja oli 112 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevaihto nousi 15,1 prosenttia. Liikevaihtoa laskivat SOK:n autokaupassa toteutetut suuret muutokset, joiden seurauksena muun muassa autotarjonta lisääntyi pääkaupunkiseudulla viidellä uudella merkillä ja uusien Peugeot-autojen myynnistä luovuttiin toukokuun lopussa.
Uusien henkilöautojen kokonaismarkkina kasvoi 14,2 prosenttia. Myös vaihtoautomarkkina piristyi noin kolmen prosentin kasvuun edellisvuodesta.
Auto- ja autotarvikekaupan ensimmäisen vuosipuoliskon operatiivinen tulos –5,3 miljoonaa euroa oli edellistä vuotta (–2,1 milj. euroa) heikompi. Kuluvan vuoden tuloksen ennakoidaan jäävän vuoden lopussa jonkin verran edellisen vuoden tasosta johtuen tehdyistä uudelleenjärjestelyistä.
Maatalouskauppa
Maatalouskaupan liikevaihto kasvoi 14,4 prosenttia ja oli 509 miljoonaa euroa. Kasvu johtui viljan, lannoitteiden ja öljyn markkinahintojen noususta sekä konekaupan kysynnän vahvistumisesta. Kasvaneen liikevaihdon seurauksena 5,0 miljoonan euron tulos oli edellistä vuotta (3,6 milj. euroa) parempi.
Hankintatoiminta
Hankintatoiminnan liikevaihto kasvoi 39,1 prosenttia ja oli 3 784 miljoonaa euroa. Hankintatoiminnan yhteenlaskettu tulos oli 5,6 miljoonaa euroa (6,1 milj. euroa).
Inex Partners Oy:n liikevaihto oli 1 931 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen päivittäistavaramyynti kasvoi yhdeksän prosenttia ja käyttötavaramyynti seitsemän prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Merkittävin kasvu tulee Prisma- ja Sokos-ketjujen hankintavolyymin kasvusta. Asiakkaille annettujen ostohyvitysten painottuminen edellisvuotta voimakkaammin alkuvuoteen aiheutti sen, että Inex Partnersin alkuvuoden tulos jäi edellisvuotta heikommaksi.
Meira Nova Oy:n liikevaihto kasvoi 9,2 prosenttia jaoli 164 miljoonaa euroa. Edellisvuotta parempaan tuloskehitykseen ovat vaikuttaneet hyvä myynnin kehitys sekä kiinteiden kulujen ja pääomakulujen hyvä hallinta.
North European Oil Trade Oy:n liikevaihto oli 1 693 miljoonaa euroa ja se kasvoi erittäin merkittävästi edellisvuoteen verrattuna johtuen Oy Shell Ab:n polttonesteiden hankintatoimen ostamisesta joulukuussa 2010 sekä öljytuotteiden hintojen noususta. Yhtiön tulos on selvästi positiivinen.
Näkymät loppuvuodelle
–SOK-yhtymän operatiivinen tulos jäänee edellisen vuoden tasosta, koska lähialueilla jatkuu voimakas toimipaikkaverkoston kasvattaminen ja vaikka kotimaan liiketoiminta kehittyi pääosin myönteisesti, pääjohtaja Kuisma Niemelä arvioi.
Koko S-ryhmän operatiivinen tulos on sen sijaan paranemassa viime vuodesta selvästi, vaikka erityisesti käyttötavarakaupan investoinnit vaikuttavat vielä tulokseen.
– Heinäkuun myynnin kehitykset näyttävät alustavien tietojen mukaan olevan hyviä. Epävarmuutta loppuvuodelle luo kuitenkin yleinen taloudellinen tilanne, sillä kuluttajien varovaisuus voi lisääntyä Euroopasta ja Yhdysvalloista kantautuvien talousuutisten takia.
Liitteet:
19.12.2024 | Paikallisia uutisia | Prisma | Vastuullisuus
18.12.2024 | Paikallisia uutisia | Sokos / Sokos Emotion
12.12.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion