18.1.2019
Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2018 oli 1 094 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 6 % edelliseen vuoteen verrattuna, päivittäistavarakauppa kasvoi 8 % ja käyttötavarakauppa jäi edellisestä vuodesta 5 %. Ravintola- ja ABC-liiketoiminnassa myynti kasvoi 4 %. Härmälänrantaan ja Kyröskoskelle avattiin Sale-myymälät. Prisma Nokia ja Food Market Herkku palvelivat ensimmäisen kokonaisen vuotensa. – Olemme pirkanmaalaisille tärkeä ruokakauppa, jonka valikoimissa on yli 1000 lähiruokatuotetta. Myynnin kasvu mahdollistaa sen, että pystymme uudistamaan palvelutarjontaamme asiakasomistajien tarpeiden mukaan, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo.
Asiakasomistajalle jää enemmän rahaa omaan käyttöön
Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 201 730. Bonusta heille maksettiin 30,5 miljoonaa euroa. Laskimme ylimpiä bonusrajoja 1.4.2018, minkä vuoksi täyden viiden bonusprosentin saajien määrä kasvoi. Yrityskuvatutkimuksessa (Taloustutkimus 9/2018) Bonus nousikin yhdeksi osuuskaupan vahvuuksista.
– Toimintamme tarkoituksena on tarjota palveluita ja etuja asiakasomistajille, joita palkitsemme Bonuksen ja edullisten hintojen avulla. Vuonna 2018 alensimme entistä enemmän omaa katettamme ruoan hinnasta asiakkaidemme hyväksi, Mäki-Ullakko kertoo.
Pellervon taloustutkimus PTT ja Luonnonvarakeskus (Luke) kertoivat Elintarvikkeiden hintamarginaalit -raportissaan (PTT Työpapereita 196, Helsinki 2018), että kaupan katteet ovat laskeneet vuosien 2012 ja 2016 välillä. Ruoan kuluttajahinnoissa kaupalla oli suhteellisesti ja melkein jokaisessa tuoteryhmässä myös euromääräisesti aiempaa pienempi osuus eli kauppa pienensi katteitaan ja tehosti toimintaansa. Tämä on näkynyt myös Pirkanmaan Osuuskaupassa.
Vastuulliset valinnat säästivät 1850 MWh energiaa
Osallistimme viime vuonna asiakasomistajiamme monin tavoin. Vaikuta viestintään -päivään osallistuneet toivoivat kuulevansa lisää vastuullisuudestamme. Meillä se koostuu arjen pienistä teoista ja pitkäjänteisestä toiminnan kehittämisestä esimerkiksi energiatehokkuuden suhteen.
Osuuskaupan käyttämästä sähköstä 50,6% tuotettiin tuulivoimalla vuonna 2018, mikä on 4,2 % edellisvuotta enemmän. Aurinkokennoja löytyy Prisma Kangasalta ja Nokialta sekä S-market Sääksjärveltä. Niiden avulla tuotamme lähes 400 MWh vuodessa, eli noin 20 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuisen kokonaissähkönkulutuksen verran. Toimipaikkaverkostoa uudistamalla pystyimme vuonna 2018 säästämään sähköä 1 100 MWh, mikä vastaa noin 61 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista kokonaissähkönkulutusta. Lämpöä säästyi 750 MWh, eli noin 75 omakotitalon vuotuista lämmitysenergiankulutusta vastaava määrä.
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, timo.maki-ullakko@sok.fi, 010 7670070
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
22.10.2024 | Parturi-kampaamo