Sini ja Anna löysivät Pirkkalan Prismasta palvelun jota ei suuressa maailmassa ole vielä hoksattu


13.7.2020

Pirkkalan Prisman käytävillä on hiljaista. Muutama hahmo kiertää S-marketin sinisen ilmeen karistaneen kiinteistön käytäviä mietteliäs ilme kasvoillaan. Pysähdellään, hymähdellään ja nyökäytetään hitaasti. Yhden katse pyyhkäisee käyttötavaraosastolla esillä olevia lastenvaatteita, toinen poimii kärryihinsä ruokaa noutopöydästä ja jää haaveilemaan kauppahallimaiselle ruokaosastolle siitä, mitä laittaisi perheelle sunnuntailounaaksi. Arvoituksellisesta hymystä päätellen luvassa on jotain aivan erityistä. Samaa povataan Pirkkalan Prisman asiakkaille sitten, kun kauppa avaa fyysiset ovensa.

Anna Jaakkola on yksi ensimmäisistä Pirkkalan Prismassa virtuaalisesti vierailleista asiakkaista. Opiskelujen myötä Pirkanmaalle asettunut nainen on vannoutunut kivijalkakaupan ystävä, minkä vuoksi onkin hitusen ristiriitaista, että Anna innostui osallistumaan verkossa järjestettyyn Unelmien Prisma Pirkkala -työpajaan.

– Lähdin mukaan silkasta uteliaisuudesta, vaikka paikan päälle myymälään ei harmillisesti vielä päässytkään, Anna naurahtaa.

Työpajassa yhteensä kymmenen ruokakauppaintoilijaa pääsi kurkistamaan loppuvuodesta avattavaan Prismaan: Osallistujille oli rakennettu verkkoalustalle virtuaalikierros Pirkkalan Prismassa ja arvioitavaksi oli koottu keskeisimmät kosketuspisteet, joihin asiakas törmää myymälässä asioidessaan. Näitä olivat esimerkiksi tilat kassoista vessoihin sekä brändit, joiden tuotteita kaupassa myydään. Lisäksi ruodittavana oli nippu hillittömiä ideoita.

– Koronan vuoksi pajan pitäminen kasvotusten osallistujien kanssa peruuntui, mutta emme pistäneet hommaa sen takia kokonaan jäihin. Ajattelimme virtuaalipajan olevan työtapana asiakkaalle kiinnostava, ja sitä se aktiivisesta osallistumisesta päätellen olikin, kertoo projektissa mukana ollut Pirkanmaan Osuuskaupan asiakaskokemuspäällikkö Heidi Jäppinen.

Vanhasta ideasta hiottiin timanttinen

Eräs työpajassa testatuista ideoista oli noutoruoan drive-in, eli kaista, jolle ajamalla asiakas voi napata nopeasti mukaan etukäteen tilaamansa heti valmiit ruoat ja vaikka koko viikonlopun ostokset. Autokaista sinällään on vanha keksintö, mutta Pirkkalassa luukulta myytävä valikoima on pyöräytetty päälaelleen. Tätä komppaa myös työpajaan osallistunut Sini Havukainen:

– Monipuolista ja terveellistä. Tämä lähtökohta on ihan next leveliä, ja olen iloinen, että nyt on oikeasti uskallettu ajatella laatikon ulkopuolelta. Olen asunut kaksi vuotta Kaliforniassa ja matkustelen työni puolesta ulkomailla yleensä joka toinen viikko. Olen nähnyt maailmalla todella paljon kauppaan liittyviä oivalluksia, mutta terveellistä ruokaa myyvää drive-iniä en vielä missään muualla.

Kaliforniassa yrittäjälle kasvoi intohimo värikkääseen, tuoreeseen ruokaan ja oman hyvinvoinnin rakentamiseen ravinnon kautta.

– Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi teini-ikäistä lasta, ja olemme kaikki täysin sushiriippuvaisia, Sini päivittelee.

Sushi olikin yksi eniten äänestetyistä ruoista, joita työpajaan osallistuneet kertoivat haluavansa ostaa luukulta. Ääniä rohmusivat myös raikkaat salaatit ja erilaiset tapakset.

– Sushia äänestin myös minä. Vaikka olemme mieheni kanssa kovia kotikokkeja, sushin valmistaminen itse on vaivalloista. Joskus voisin hakea drive-inistä myös esimerkiksi pizzaa, heittää Anna ja jatkaa haaveillen:

– Voisin kuvitella hakevani take away -ruokaa kotiin viikonlopuksi tai silloin, kun lähden viettämään vaikka biitsipäivää. Luukulle minut saisi palaamaan helppo ajo ja näppärä tilaussysteemi sekä tietenkin monipuolinen valikoima, joka Pirkkalan Prismaan onkin kaikesta päätellen luvassa.

Asiakaskokemuspäällikkö Heidi kertoo Pirkkalan Prisman tähtäävän siihen, että se säästää ostospaikkana asiakkaan aikaa. ”Koska arki on niin kiireistä, kaikki mikä helpottaa, tekee mut onnelliseksi”, myöntää Pirkkalassa viikoittain asioiva Sini.

Salaiset agentit asiakasomistajien asialla

Virtuaalityöpajassa jokaiselle osallistujalle osoitettiin oma koodinimi, jolla he jättivät kommenttinsa pajan järjestäjien ja muiden osallistujien luettavaksi. Osallistujien henkilöllisyys ei näin ollen valjennut toisille missään vaiheessa.

– Muiden vastausten perusteella tajusin, että mukana oli tosi monenlaisia talouksia – myös itseni vastakohtia, jotka inhosivat kaupassa käyntiä ja yrittävät päästä aina tosi nopeasti pois, Anna sanoo.

Kiireisten asiakkaiden ajan säästäminen onkin juuri se haaste, johon Pirkkalan Prisman drive-in sekä useat muut palvelut haluavat tarjota jatkossa ratkaisuja.

– Ajatellaanpa esimerkiksi lapsiperheen keskiostosta, joka on tällä hetkellä Prismassa asioivilla reilut 45 euroa. Kun verrataan sitä lapsiperheiden yli sata euroa suurempaan ruoan verkkokaupan keskiostokseen, kielii ero ainakin siitä, että kivijalkakaupassa ei jakseta tai ehditä tallata niin pitkään, että kaikki tarvittava tulisi hankittua kerralla. Etukäteen klikkailtuina ostokset ja noutoruoan voi taas hakea zenisti hetkessä, ilman karkkihyllyraivareita, asiakaskokemuspäällikkö Heidi ynnäilee.

Pirkanmaan Osuuskaupan kanssa työpajaa yhteistyössä toteuttanut kumppani valitsi pajan osallistujat siten, että mukaan seuloutui edelläkävijöitä sekä trenditietoisia ja eri elämäntilanteissa olevia tyyppejä, jotka saattaisivat olla uuden Prisman asiakkaita. Heidi avaa vielä työpajan taustoja:

– Asiakasomistajat ovat meidän ainoita omistajiamme, ja heidän pitää luonnollisesti päästä vaikuttamaan oman osuuskauppansa toimintaan. Meillä on paljon S-Etukortilla kertyvää asiakasdataa, mutta sehän on aina muun kuluttajatutkimustiedon tapaan historiatietoa. Tällä työpajamenetelmällä pystyttiin suuntaamaan katseet tulevaan ja hyötymään keskustelun tuottamasta positiivisesta synergiasta.

– Pajan ilmapiiri oli tosi kannustava, ja siellä kehtasi ehdottaa hassujakin asioita. Olen ylpeä siitä, että sain olla mukana. Pajan jälkeen minulla oli oikein kihelmöivä halu kertoa lähi-Prismani kassalle, että olin päässyt mukaan kehittämään Pirkanmaan seuraavaa Prismaa, Sini nauraa.

Luukulle pääsee pyörillä kuin pyörillä

Myös nykyisen Pirkkalan S-marketin henkilökunta on osallistunut kevään ja kesän aikana aktiivisesti uuden Prisman suunnitteluun. Henkilökunnan fiiliksiä ja ideoita on päässyt kuulemaan päivittäistavaraosaston tuleva myyntipäällikkö Mia Laakso:

– Remontti on nyt virallisesti käynnistynyt, ja syksyllä aletaan rekrytoida lisää myyjiä päivä- ja yötiimeihin sekä ruoan verkkokauppaan. Henkilökunnan ensiajatukset drive-inistä ovat olleet tosi positiivisia, ja onhan se itsestänikin aivan huikea juttu. Ajatella, että Pirkkalan-puoleinen seinä muuntuu pian monipuoliseksi noutoravintolaksi.

Eikä noutoluukun ole tarkoitus jelpata ainoastaan autoilevaa kansaa, vaan drive-iniin pääsee ekologisesti myös polkupyörällä.

– Jännä nähdä, kuka luukuttaa joulukuussa Pirkkalan Prisman ekat noutoruoat ja millä kulkupelillä, Mia pohtii.

– Ehkä sinne tarvittaessa latukin saadaan.


Pirkkalan Prisman ovet aukeavat joulukuussa. Päivittäistavarapuolen myyntipäällikkö Mia kertoo, että syksyllä tiimiin rekrytoidaan myyjiä, joilla on intohimoa tehdä jotain ennenkuulumatonta.