Ruokakaupan asiointiuseus ja pikatoimitusten suosio kasvussa – Foodoran ja Woltin tunnin toimitukset alkavat Valkeakoskella, Tampereella, Pirkkalassa, Ylöjärvellä ja Kangasalla


2.12.2024

Arjen hektisyys heijastuu monesti ruokaostoksiin: yhä useampi suomalainen ostaa ja tilaa ainekset kotiin vain seuraavaa päivää tai ateriaa ajatellen. Ajankuva näkyy Taloustutkimuksen elokuussa 2024 julkaisemassa Suomi Syö -tutkimuksessa: tällä hetkellä jopa 49 prosenttia* suomalaisista käy ruokakaupassa vähintään 3 kertaa viikossa. Myös 54 prosenttia* ruoan verkkokauppaa käyttävistä kertoi tekevänsä verkosta pääosin täydennysostoksia. Erilaisille pikatoimituksille on Pirkanmaalla kasvava kysyntä: Valkeakoskella, Tampereella, Pirkkalassa, Ylöjärvellä ja Kangasalla aloitetaan tällä viikolla tunnin toimitukset yhteistyössä Woltin ja Foodoran kanssa.

Foodoran ja Woltin myötä asiakas saa jatkossa isommatkin ostokset tunnissa kotiovelle. Foodora alkaa kuljettaa tilauksia tällä viikolla kahdeksasta Salesta: huomenna tiistaina Amurista ja Hatanpäältä, keskiviikkona Kangasalla Nattarista ja Pirkkalassa Suupalta, sekä torstaina Annalasta, Jankasta, Valkeakoskelta ja Ylöjärvellä Asemantieltä. Wolt puolestaan tästä päivästä alkaen Sale Osmonmäestä ja Hervantajärveltä sekä S-market Tesomalta.

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehityspäällikkö Arvi Nieminen kertoo, että Pirkanmaan pikatoimitusmarkkinassa on iso potentiaali. Asiakaskäyttäytyminen ja -tarve ovat viime vuosina muuttuneet selvästi: yhä useampi haluaa helpottaa arkea tilaamalla ostokset kotiin nopeasti ja edullisesti. Suositut robot eivät vastaa täysin samaan tarpeeseen, kuin mihin lähettien pikatoimitukset pystyvät.

– Pikatoimitusten suosio on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. Erityisesti isommissa kaupungeissa elämänrytmi on vauhdikasta, eikä kiireessä aina muista tilata ostoksia etukäteen tai yksinkertaisesti ehdi käydä kaupassa. Lähetti pääsee kotiovelle ihan sinne kerrostalon ylimpäänkin kerrokseen ja pystyy toimittamaan isojakin viikko-ostoksia, kun taas roboihin mahtuu noin kaksi kassia kerrallaan. Uskon, että ruoan verkkokauppa ja kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivat toimitusratkaisut korvaavat tulevaisuudessa enenevissä määrin kivijalkakaupassa tehtäviä täydennysostoksia.

Alueellisia eroja asiakastarpeessa

Taloustutkimuksen Senior Insight Manager Merja Lintunen taustoittaa, että suomalaiset ovat asioineet ruokakaupassa monta kertaa viikossa jo yli kymmenen vuoden ajan. Huippulukemat saavutettiin juuri ennen koronaa. Ruoan verkkokaupasta tehdään edelleen pääosin täydennysostoja.

– Ruokakaupan asiointiuseus väheni koronavuosina selvästi. Nyt käydään taas useammin, joskaan vielä ei olla palattu korona-aikaa edeltävälle tasolle. Vuonna 2018 jopa 58 prosenttia suomalaisista asioi ruokakaupassa vähintään 3 kertaa viikossa. Tällä hetkellä noin 40 prosenttia ostaa ruokaa verkosta tai on vähintään kokeillut sitä. Ruoan verkkokauppaa käyttävistä 58 prosenttia valitsee noudon sijaan kotiinkuljetuksen.

Pirkanmaan Osuuskaupan myyntidatassa näkyy eroavaisuuksia suhteessa valtakunnalliseen trendiin. Tällä hetkellä ruoan verkkokaupan asiakkaista yli 60 prosenttia valitsee kotiinkuljetuksen sijaan noudon. Samoin selkeä enemmistö käyttää ruoan verkkokauppaa koko viikon tai vähintään useamman päivän ostoksiin.

– Lapsiperheet ovat ruoan verkkokaupassa yhä suurin asiakasryhmämme, mutta sinkku- ja dinkkutalouksien määrä on kasvanut nopeasti. Toki Pirkanmaan sisälläkin asiakkaan tarve vaihtelee talouskoosta, asuinpaikasta ja toisinaan ajankohdasta riippuen. Laajentamalla pikatoimitusvaihtoehtoja pystymme vastaamaan yhä kattavammin asiakkaiden erilaisiin arjen tilanteisiin, Arvi korostaa.

Pikatoimituksissa nyt koko ruokavalikoima

Ensimmäiset yksitoista myymälää valikoituivat Woltin ja Foodoran tunnin toimituksen piiriin ruoan verkkokaupan dataa, alueiden asukasprofiileja sekä myymäläsijainteja analysoimalla.

Arvi tarkentaa, että tilattavissa on nyt kunkin myymälän koko päivittäistavaravalikoima tuoretuotteista pakasteisiin. Tunnin toimituksella ei voi tilata alkoholi- tai tupakkatuotteita.

– Sijainti on tärkein elementti, jotta pikatoimitukset kattaisivat mahdollisimman laajan alueen. Niin Foodoran kuin Woltinkin kohdalla tarkastelemme uusia potentiaalisia myymälöitä heti, kun näemme ensimmäisten viikkojen ja kuukausien kysynnän sekä olemme keränneet kokemuksia mallin toimivuudesta. Tavoitteena on lisätä pikatoimitusverkostoon uusia toimipaikkoja heti vuoden 2025 aikana.

Investointeja ja innovaatioita viimeiselle mailille

S-ryhmän ruoan verkkokauppa kasvaa keskimäärin 20 prosentin vuosivauhtia. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti kasvoi tänä vuonna tammi–marraskuussa 24 prosenttia vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

– Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia last mile -ratkaisuja eli vauhtia tuotteen viimeiselle etapille kaupasta asiakkaalle. Uudet tunnin toimitukset antavat meille arvokasta lisätietoa kasvavasta pikatoimitusmarkkinasta. Jäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan asiakkailta palautteita ja kokemuksia, Arvi summaa.

Tunnin toimitukset yhteistyössä Foodoran ja Woltin kanssa on tarkoitus aloittaa vaiheittain myös muissa osuuskaupoissa. Osuuskaupat tiedottavat paikallisesti, kun palvelut käynnistyvät.

S-ryhmän ruoan verkkokauppa eli S-kaupat-palvelu kattaa valtakunnallisesti jo 400 myymälää ympäri Suomen. S-kauppoja on käyttänyt jo 12 prosenttia suomalaisista*.

*Lähde: Suomi Syö 2024 -tutkimus. Julkaisija: Taloustutkimus Oy. Kaikki vastaajat N=1690.

PIKATOIMITUKSET PIRKANMAALLA

Wolt:

  • 2.12. alkaen
  • Asiakas tekee tilauksen joko osoitteessa S-kaupat.fi tai S-kaupat-sovelluksessa ja valitsee kuljetustavaksi Woltin tunnin toimituksen. Ostokset kerryttävät Bonusta.
  • Woltin toimitus on Pirkanmaalla saatavilla seuraavista toimipaikoista: Salet Osmonmäki ja Hervantajärvi sekä S-market Tesoma.
  • Hinta: kiinteästi 3,90 €/tilaus.

Foodora:

  • 3.12. alkaen porrastetusti
  • Asiakas tekee tilauksen ja valitsee haluamansa myymälän Foodoran sovelluksessa. Ostokset eivät vielä toistaiseksi kerrytä Bonusta.
  • Foodoran toimitus on Pirkanmaalla saatavilla seuraavista toimipaikoista: Salet Annala, Amuri, Asemantie, Hatanpää, Janka, Nattari, Suuppa, Valkeakoski.
  • Hinta: toimitusmaksu riippuu asiakkuudesta ja etäisyydestä. Hinta näkyy sovelluksessa ennen tilauksen vahvistamista.

Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehityspäällikkö Arvi Nieminen, 010 767 2893, arvi.nieminen@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 220 000 asiakasomistajaamme. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.