15.8.2014
Asiakkaiden ostot säilyivät hyvällä tasolla vallitsevasta taloustilanteesta huolimatta
Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti tammi–kesäkuussa oli 465,0 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisen vuoden vastaavaan jaksoon 1,2 prosenttia. Päivittäistavarakauppa ja polttonestekauppa onnistuivat kasvattamaan myyntiään edellisvuodesta. Käyttötavarakaupan myynti pieneni 3,5 prosenttia edellisvuodesta ja ravintolakauppa 3,8 prosenttia. Käyttötavarakaupan yleisestä trendistä poiketen Tampereen Sokos kasvatti myyntiään alkuvuonna 2 %. Pirkanmaan Osuuskaupan toiminnan tulos tammi–kesäkuulta on 6,4 miljoonaa euroa supistuen edellisvuoteen verrattuna 0,2 miljoonaa euroa.
– Heikentynyt ostovoima Suomessa yhdistyneenä lisääntyvään kilpailuun pakottaa vähittäiskauppaa uudistumaan. Tiukassa kilpailutilanteessa käydään kovaa kamppailua asiakkaista. Tuotteiden ja palveluiden on oltava edullisia, mutta samalla laadukkaita. Alkuvuoden osalta onnistuimme tässä monelta osin, muun muassa ruokakaupan edullisessa hintatasossa verrattuna kilpailijoihin sekä käyttötavarakaupan tuotevalikoimien kiinnostavuudessa, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko toteaa.
Kesäkuun lopussa osuuskaupan henkilöstön määrä oli 3215, joka on 86 enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Henkilöstön määrä kokoaikaisiksi muutettuna oli 2088, eli 26 enemmän kuin kesäkuun 2013 lopussa. Luvuissa on mukana myös kesätyöntekijöitä – kesän aikana osuuskauppa tarjosi yhteensä 400 kesätyöpaikkaa. Tämän lisäksi osuuskauppa tarjosi 14–17-vuotiaille jopa 680 Tutustu ja tienaa -harjoittelupaikkaa. Asiakasomistajien lukumäärä kasvoi tammi–kesäkuussa 1314 asiakasomistajalla. Kesäkuun lopussa osuuskaupalla oli yhteensä 175 849 asiakasomistajaa. Asiakasomistajat saivat alkuvuonna Bonusta yhteensä 15,4 miljoonaa euroa, joka on 0,3 miljoonaa vähemmän kuin alkuvuonna 2013.
Prisma Lielahteen avattiin toukokuussa ruoan verkkokaupan noutopiste. Prisma Kauppakassi – Klikkaa ja nouda -palvelun toteuttamisesta tietojärjestelmineen on saatu hyvää kokemusta ja oppia. Keräyskapasiteetti asettaa kuitenkin volyymille rajat. Maanantai ja perjantai ovat kysytyimpiä päiviä ja tavoitteena on kasvattaa niiden kapasiteettia. Kiireisintä aikaa ovat olleet samalle viikolle osuneet helatorstai ja koulujen päättäjäiset sekä juhannusviikko. Keskiostos on arkiviikoilla yli 100 euroa, joka on selvästi suurempi kuin myymälästä tehty ostos.
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
22.10.2024 | Parturi-kampaamo